Reizen naar Oostenrijk

Oostenrijk ligt in het centrale deel van Europa. Qua afstand is Oostenrijk een bestemming die je op verschillende manieren kunt bezoeken. Omdat de meeste Oostenrijkse bestemmingen binnen één dag met de auto te bereiken zijn, is de auto het favoriete vervoersmiddel om naar Oostenrijk te reizen. De gemiddelde afstand bedraagt ongeveer 900 tot 1100 kilometer. Alles hangt natuurlijk af van je vertrekpunt in Nederland en de uiteindelijke bestemming binnen Oostenrijk. De reistijd is van nog veel meer factoren afhankelijk. De afstand is deels bepalend, maar vooral de verkeersdrukte en de weersomstandigheden kunnen een flink stempel drukken op het aantal uren dat je onderweg bent.

Na de auto is het vliegtuig de nummer twee methode om in Oostenrijk te geraken. Het vliegtuig wordt vooral gebruikt voor stedentrips naar bijvoorbeeld Wenen of Salzburg. De drukte op de routes tussen Nederland en Oostenrijk doet steeds meer landgenoten ertoe beslissen om ook voor een wintersportvakantie of zomervakantie het vliegtuig in te stappen. De vliegtickets zijn relatief goedkoop als je op tijd boekt en ter plaatse kun je natuurlijk altijd nog een auto huren voor het laatste deel van de reis.



Met de auto naar Oostenrijk reizen

De auto is een populair vervoermiddel om mee naar Oostenrijk te rijden. Je kunt immers gemakkelijk binnen één dag vanuit Nederland naar Oostenrijk reizen, tenzij de weersomstandigheden of de verkeersdrukte ervoor zorgen dat er enorme vertragingen zijn op weg naar Oostenrijk. Met name in de drukkere wintersportweken en in de zomervakantie kan het erg druk zijn. Vooral de zaterdag, maar ook op vrijdag en zondag merk je dat er veel vakantieverkeer op weg is naar de vakantiebestemming of weer op weg is naar huis. De ANWB adviseert vaak voor het lopende kalenderjaar welke dagen drukker zijn en op welke dagen je topdrukte op de wegen richting of vanuit Oostenrijk kunt verwachten.

Vrijwel iedereen zal grotendeels door Duitsland naar Oostenrijk rijden. Een klein deel zal de route via België, Luxemburg en uiteindelijk ook Duitsland pakken. Het gros rijdt vanuit Nederland direct Duitsland in om via de Duitse autosnelwegen koers te zetten richting de vakantiebestemming in Oostenrijk. De snelwegen in Duitsland zijn over het algemeen in uitstekende staat. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de grote verschillen in snelheid, de grote verschillen in snelheidslimieten en de wegwerkzaamheden die je in vrij grote mate tegen kunt komen terwijl je door Duitsland rijdt. Op de Duitse Autobahn geldt er vaak geen snelheidslimiet. De adviessnelheid op dit soort stukken bedraagt 130 kilometer per uur, maar in de praktijk kun je harder dan tweehonderd kilometer er uur rijden zonder dat er een snelheidsboete op kan volgen. Als je zelf hard rijdt dan moet je altijd rekening houden met het feit dat verkeer vanaf andere rijbanen naar links kan komen. Als je langzamer rijdt en van rijstrook wilt wisselen, dan moet je er juist rekening mee houden dat auto’s je met hoge snelheid kunnen naderen. Kijk daarom goed in je spiegels en ga pas inhalen als je zeker weet dat je geen gevaar oplevert voor het andere verkeer.

Op steeds meer plekken gelden er wel snelheidslimieten op de snelweg. dat kan 130, 120, 100, 80, 60 of zelfs 40 kilometer per uur zijn. Soms zijn het permanente limieten, soms gelden de limieten alleen maar tussen bepaalde tijden. Die staan door middel van zogenaamde onderborden aangegeven. Er worden ook vaal matrixborden ingezet om tijdelijk de maximumsnelheid aan te passen. Bij wegwerkzaamheden mag je vaak maar 60 of 80 kilometer per uur rijden. In sommige situaties verlagen ze de limiet zelfs naar 40 kilometer per uur. Het is goed te weten dat ze ook in Duitsland de radar volop inzetten om overtreders van de maximumsnelheid te beboeten.

In Oostenrijk zijn de snelwegen mogelijk nog beter dan in Duitsland. De bergen zorgen ervoor dat het netwerk van snelwegen minder fijnmazig is dan dat je bijvoorbeeld in Nederland gewend bent. Zo is bestaat de verbinding tussen de steden Salzburg en Innsbruck uit secundaire wegen en zijn veel populaire vakantiebestemmingen ook alleen maar bereikbaar via secundaire wegen. Waar je wel snelweg hebt daar mag je rekenen op goed onderhouden wegen die ook in de winter goed begaanbaar gehouden worden voor zover de omstandigheden dat toelaten.

Met de auto naar Oostenrijk

Winterbanden, sneeuwkettingen en tol

Om in Oostenrijk op de snelwegen en sommige autowegen te mogen rijden heb je een tolvignet nodig. Dit vignet moet je aangeschaft hebben voordat je gebruik gaat maken van deze wegen. In de praktijk betekent dit dat je het tolvignet eigenlijk al aan moet schaffen voor je Oostenrijk binnenrijdt. Dat kan in Nederland, bijvoorbeeld via de ANWB, of bij de tankstations die je in Duitsland tegenkomt op weg naar Oostenrijk. Er zijn vignetten voor tien dagen, twee maanden of een jaar. Wie een week gaat wintersporten die heeft aan een 10-daags tolvignet genoeg hebben. Verblijf je langer dan tien dagen in Oostenrijk dan is het bij een vakantie tot en met 20 dagen voordeliger om twee tiendagenvignetten te kopen die elkaar opvolgen. Verblijf je 21 dagen of langer in Oostenrijk dan is een tolvignet van twee maanden de beste oplossing. Een jaarvignet wordt pas de moeite waard als je meerdere keren per jaar naar Oostenrijk reist.

Behalve het tolvignet kun je op bepaalde plekken ook te maken krijgen met een losse tolheffing. Voorbeelden hiervan zijn de Karawankentunnel, de Brenner Autobahn, de Gerlosstrasse en de Grossglockner Hochalpenstrasse. De tol voor deze routes betaal je ter plaatse in contanten of met een creditcard.

In de winter moet je rekening houden met winterse omstandigheden. Dat betekent dat je van 1 november t/m 15 april verplicht bent met winterbanden te rijden als er winterse omstandigheden zijn. In de praktijk is het het handigste als je in die periode gewoon altijd met winterbanden naar Oostenrijk te rijden, tenzij je echt zeker bent dat er tijdens jouw reisperiode geen winterse omstandigheden voor zullen komen. Zogenaamde all-season of vierseizoenenbanden mogen ook. Deze presteren tijdens winters weer en vooral bij sneeuwval minder goed dan echte winterbanden.

Naast winterbanden kun je mogelijk ook sneeuwkettingen nodig hebben. Steilere hellingen die besneeuwd zijn vragen al snel om sneeuwkettingen. Ze mogen alleen maar gebruikt worden als het wegdek geheel of vrijwel geheel bedekt is met sneeuw en/of ijs. Ze moeten dusdanig aangebracht worden dat het wegdek niet beschadigd kan raken. Op sommige stuken zijn sneeuwkettingen in bepaalde periodes verplicht. Omdat waar en wanneer sneeuwkettingen verplicht zijn variabel is, wordt er het dringende advies meegegeven om in de winter sneeuwkettingen mee te nemen als je niet alleen op snelwegen rijdt.

Een weg in Oostenrijk

Verplicht mee te nemen in de auto

Als je met de auto naar Oostenrijk reist dan ben je verplicht om de volgende zaken bij je te hebben in de auto:
– een gevarendriehoek
– een veiligheidshesje dat voldoet aan de EN471-norm (bij voorkeur ook voor alle inzittenden)
– een verbandtrommel of -doos die stevig en vuilafstotend is

Ben je brildragend dan is het handig om een reservebril bij te hebben. Stel dat er iets met je bril gebeurt dan heb je altijd nog een reserve-exemplaar waar je op terug kunt vallen. Staat er op je rijbewijs dat je brildragend bent dan is het helemaal aan te raden om een extra bril op sterkte bij te hebben om eventuele discussie met de politie te voorkomen.

Wat redelijk wat mensen vergeten is om een reservesleutel van hun auto mee te nemen als ze op vakantie gaan. Dat kan erg vervelende situaties opleveren als je je autosleutel verliest terwijl je op reis bent. Je kunt immers niet even snel naar je huis in Nederland om de reservesleutel op te halen.

Vliegen naar Oostenrijk

Het vliegtuig is een uitstekend optie als vervoermiddel om naar Oostenrijk te reizen. Vooral stedentrippers kiezen er op grote schaal voor om naar Oostenrijk te vliegen. Om eventjes een paar dagen naar Wenen of Salzburg te reizen is de auto vaak wat minder efficiënt en dankzij de relatief lage vliegticketprijzen is vliegen tegenwoordig prima te betalen. Aks je vanuit Nederland naar Oostenrijk vliegt dan doe je daar gemiddeld nog geen anderhalf uur over. De tijd die je op de luchthavens spendeert is over het algemeen groter dan de tijd dat je in de lucht hangt.

Oostenrijk telt 6 internationale luchthavens:
Wenen (Flughafen Wien-Schechat)
Salzburg (Flughafen Salzburg W.A. Mozart)
Innsbruck (Flughafen Innsbruck-Kranebitten)
Linz (Flughafen Linz)
Klagenfurt (Flughafen Klagenfurt)
Graz (Flughafen Graz)

De luchthaven van Wenen is het drukste vliegveld van het land. Jaarlijks arriveren en vertrekken daar bijna 30 miljoen passagiers. Salzburg moet het met ongeveer 2 miljoen passagiers doen, Innsbruck met ruim 1 miljoen passagiers, Graz met ongeveer 1 miljoen passagiers, Linz met nog geen half miljoen passagiers en Klagenfurt met nog geen kwart miljoen passagiers.

Wie naar Wenen wil vliegen die heeft de ruimste keuze in vluchten. Easyjet, KLM, Austrian Airlines en Transavia vliegen rechtstreeks vanuit Nederland naar Wenen. Wie overstappen of reizen vanuit België of Duitsland niet erg vindt die kan uit nog meer mogelijkheden kiezen.

Met Transavia kun je het hele jaar door naar Salzburg vliegen. Dat kan zowel vanaf Amsterdam als vanaf regionale luchthavens zoals Rotterdam en Eindhoven. De exacte dienstregeling en dus keuzevrijheid kan per seizoen verschillen.

Transavia vliegt ook op de Oostenrijkse stad Innsbruck. Deze hoofdstad van Tirol is een belangrijke toegangspoort tot allerlei wintersportbestemmingen en de meest prachtige zomerse wandelgebieden. Transavia vliegt vanaf Amsterdam en afhankelijk van het seizoen ook vanaf Rotterdam of Eindhoven naar Innsbruck.

Wie gaat wintersporten in het zuiden van Oostenrijk die kan in de wintermaanden met Transavia naar het internationale vliegveld van Klagenfurt vliegen. Omdat dit niet ieder jaar zo is, moet je wel even kijken of Transavia Klagenfurt voor het actuele winterseizoen in het programma opgenomen heeft.

Als je de deelstaat Stiermarken wilt bezoeken dan kun je naar Graz vliegen. KLM onderhoudt een vliegverbinding tussen Amsterdam Schiphol Airport en het internationale vliegveld van Graz.

Vliegen naar Oostenrijk

Vliegtickets naar Oostenrijk

De prijzen van vliegtickets naar Oostenrijk beginnen zo rond de honderd euro voor een retourticket. Op het moment dat het ‘sale’ is bij Transavia dan kun je op sommige data zelfs enkele tientjes onder de grens van honderd euro duiken. Tijdens gewilde dagen kunnen de prijzen van vliegtickets flink omhoog schieten, zeker als je dichter bij de vertrekdatum komt. Tijdens de krokusvakantie naar Salzburg vliegen kan op de zaterdagen zomaar vijf- tot zeshonderd euro kosten voor een retourticket. Daar komen de eventuele kosten voor ruimbagage nog bovenop. Voor de schoolvakanties loont het vaak om op tijd te boeken. De kans op leuke aanbiedingen is dan kleiner.

Wil je met KLM naar Oostenrijk vliegen dan moet je zeker de KLM Werelddeal Weken in de gaten houden. Dat is vaak het moment dat je de goedkoopste vliegtickets naar Wenen kunt kopen.

Met de trein naar Oostenrijk reizen

De trein begint steeds populairder te worden als het aankomt op internationale reizen. Een toenemende groep mensen ervaart het reizen per trein als zeer aangenaam en kiezen daardoor voor een reis per spoor naar Oostenrijk. Vanuit Nederland zijn er over het algemeen goede verbindingen om met de trein naar verschillende steden in Oostenrijk te reizen.

Op de site van NS International kun je de routes, tijden en prijzen zien van treinreizen naar Oostenrijk.

Met de trein naar Oostenrijk reizen